Eksperimentarium 05Vestjyllands Højskole.png

Et regenerativt eksperimentarium på Vestjyllands Højskole

Støttet af Nordea-fonden

Vi etablerer et regenerativt eksperimentarium på Vestjyllands Højskole, hvor elever, landmænd og forskere kan eksperimentere og skabe dialog om bæredygtighed og CO2-reduktion gennem aktiviteter målrettet dyrkning og regenerering af jorden.

Vi er i gang med at etablere forskellige regenerative dyrkningsfelter, der viser forskellige metoder til at binde CO2 i jorden, forbedre jordkvaliteten og øge systemernes resistens til at imødegå ekstreme vejrforhold.

Regenerative metoder muliggør dyrkning af landbrug på måder, der både kan modstå og mindske effekterne på global opvarmning.

Det regenerative princip indebærer overordnet set, at menneskers aktiviteter kan foregå på måder, som er bæredygtige og opbygger naturen. I en jordbrugssammenhæng betyder det, at man arbejder på måder, hvor man binder CO2 i jorden, tager vare på vandresurser og skaber balance i jordens mikroliv og -struktur, samtidigt med at man producerer sunde fødevarer.

Det er ambitionen at Eksperimentariet demonstrerer potentialerne ved regenerativt jordbrug i en større skala overfor politikere, journalister, landmænd, forskere og studerende.

Eksperimentarium 02 Vestjyllands Højskole.png
eksperimentarium 04 Vestjyllands Højskole.jpg