æbler Vestjyllands Højskole.jpg

Selvforsyning

Uge 47, 17 - 23 november 2024

Selvforsyning og håndværk

November er et godt tidspunkt for selvforsyneren. Der høstes stadig ting fra have og drivhus, redskaber skal repareres eller erstattes, indesyslerne begynder, og det er tid til at tilegne sig ny viden og planlægge de næste eksperimenter.

Det er et ideelt tidspunkt at tage på selvforsyningskursus på Vestjylland Højskole.

Kurset henvender sig til alle, der er interesseret i selvforsyning og havebrug. Uanset om det er fra altankassen i byen eller ud fra et ønske om, at drive en større markedshave. Det kræver ingen forkundskaber.

Ud over en tur rundt om emnet selvforsyning byder ugen på højskoleliv, koncert med Ninna Lundberg og foredrag med Rav-Anders.

Den mad, vi ikke selv laver, kommer fra skolens økologiske køkken så vidt muligt vores egen have.​​​

Tilmelding kommer snart

07.30 Morgenmad

09.00 Kort morgensamling og farvel

Screenshot 2024-09-10 at 16.44.11.jpg

​Sammen med Lasse Landmand i Markedshaven lærer du om biointensiv og bæredygtig dyrkning hele året, og du skal være med til at høste råvarer fra have og drivhus, som du kan arbejde videre med i skolens bryggers. Lasse kommer ind på, hvordan man opstarter sin egen køkkenhave, hvordan man laver kompost, og hvordan man dyrker store og gode grøntsager.

”Bryggers” er skolekøkkenet på Vestjyllands Højskole. Her vil vores højskolelærer og kok Anna arbejde med fermentering, syltning, henkogning og i det hele taget hjemmeproduktion af fødevarer til hele året og på den måde blive mere selvforsynende.

En god vintersyssel er kartning og spinding af uld. Nina, der er tekstilformidler, laver en workshop i arbejdet med uld, hvor både nybegyndere og øvede kan være med.

Sammen med vores sløjdlærer Danny skal du arbejde med fremstilling af basale haveredskaber i træ. Glæde ved at rive et bed er bare så meget større, når det foregår med en hjemmelavet rive af træ.

Et stor ting for selvforsyneren er emnet husdyr. Vores forstander Kristoffer laver en introduktion til nogle af de oplagte for selvforsyneren - høns, ænder og får. Hvad er realistisk inden for de rammer, jeg lever mit liv? Skal jeg være med i et afgræsningslav, skal jeg have høns i gården eller skal jeg skifte robotplæneklipperen ud med et får af kød og blod?

Landmand og højskolelærer Arendse bliver den, der bringer de store linjer i spil. Hvad kan vi lærer fra permakultur og regenerativt jordbrug, hvordan kommer jeg videre, og hvad kan jeg selv dyrke i min vindueskarm?

Tilmelding kommer snart

4950.- Ugens kursus, program og fuld forplejning.

Delt dobbeltværelse med håndvask, linned og håndklæder.

Bad og toilet på gangen.

5450.-  Ugens kursus, program og fuld forplejning.

Enkeltværelse med håndvask, linned og håndklæder.

Bad og toilet på gangen.

5450- Ugens kursus, program og fuld forplejning.

Delt dobbeltværelse med linned og håndklæder.

Eget bad og toilet på værelset.

5950.- Ugens kursus, program og fuld forplejning.

Eget værelse med linned og håndklæder.

Eget bad og toilet på værelset.

_MG_6948_edited.jpg

Søndag

1500-1700 Ankomst

1700 Rundvisning

Aftensamling og intro

Mandag

Bæredygtig og biointensiv dyrkning

Vi høster råvarer til fermentering og syltning

Fermentering

Tirsdag

Uld i husholdningen

Kartning og spinding – fra får til garnnøgle

Besøg på husmandssted med mindre kvæghold

Koncert med Ninna Lundberg

Eksistens

Lav dit eget redskab

Fremstilling og reparation af redskaber

Foredrag med Rav-Anders

Regenerativ dyrkning og permakultur

Syltning og henkogning

Værkstedsaften

Småskala husdyr

Får, høns og ænder

Evt. intro til fjerkræ-slagtning

Bonde på Vesterbro - Kom videre med selvforsyning?

Hyggeaften